4 september 2013

WELCOME PRESIDENT OBAMA


Zuccinimuffins


Jag är av oklar anledning något av en USA-nörd så i dag jobbar jag med ena örat öppet mot SVTs sändning från Stockholm och Obamas besök. Nog killade det lite extra i magen när Air Force One landade på Arlanda och det är en något surrealistisk känsla att The Beast (Obamas bepansrade bil) står parkerad utanför Rosenbad i detta nu.

Det finns tyvärr mycket dåligt att säga om USA men också en hel del bra och är det något de ligger i framkant med så är det ekologisk mat. Deras "vanliga" affärer bjuder på helt fantastiska grönsaksdiskar och hyllmetrar med hållbara livsmedel och andra produkter. De har också börjat med BPA-fria konservburkar och det ser jag fram emot att förhoppningsvis snart kunna välja även i Sverige. Jag är lite lagom nipprig med gifter men det finns några saker som jag verkligen får rysningar av. Bisfenol på insidan av konservburkar, besprutningen av bananer och vindruvor (tänk alla bananer och russin som slinker ner i små barnamagar) och vaccin är till exempel några av dem.

I Sverige fanns det de som var riktigt tidigt ute med ekologisk mat och det är coolt att några av dem som låg i framkant finns kvar. En av mina favoriter är Kung Markatta som firar 30-årsjubileum i år. 1983 var det nog inte så många som funderade kring det här med ekologiskt så det måste ha varit en del uppförsbackar fram till i dag när den ekologiska konsumtionen hela tiden ökar i snabb takt.

Kung Markatta har en massa smarriga recept och annan bra info på sin sida så ett tips är att kika in där och titta runt lite. Alla bilderna i inlägget är lånade från deras sida.


Vildrissallad med  basilikacashewcreme



Quinoapuckar

2 kommentarer:

  1. Kung Markatta har verkligen bra produkter! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tittar in här. Jag gör detsamma hos dig men är ack så dålig på att kommentera. Hoppas allt är väl med dig och de dina. Kramar!

      Radera