2 december 2012

TOMTAR FRÅN ASPEN


Efter några dagars magsjukepaus är jag tillbaka på banan och sitter i soffan under täcket med datorn i knäet och svarar i kapp på mail. Ett i raden var från min vän Mats som skickat fina bilder på tomtarna han köpte från oss förra julen. I dag har han pulsat i snön på Grännaåsen och tagit lite bilder med julfeeling och tomtarna fick följa med i fickan.

I min jakt på hållbara julsaker förra hösten förde mig Google till Aspen av alla ställen. Aspen, Colorado är för mig platsen med den ultimata amerikanska julstämningen och jag ser log cabins, disneygranar, snötäckta berg och eggnog framför brasan för min inre syn.  Där finns en liten butik som säljer tomtar och annat sticket som tillverkas av finaste alpackaull av kvinnor i ett hantverkscooperativ i Peru.  Deras lön ger ett viktigt tillskott till familjens överlevnad och cooperativet ser till att alla har goda arbetsförhållande. När jag kontaktade kvinnan som har butiken och sa att jag ringde från Sverige och ville köpa hennes tomtar blev hon alldeles till sig på riktigt härligt amerikanskt sätt. Hon berättade att det är hon själv som designar tomtarna och att förlagan är "a real Swedish gnome"! Hon hade i sin ungdom varit utbytesstudent i Stockholm och köpt med sig några tomtar därifrån hem till USA. Och dessa tomtar fick sedan stå modell för hennes egen kollektion många år senare. Ingen från Sverige hade någonsin ringt till hennes lilla butik och hon var så kvittrande glad över mitt samtal. Ett ganska så märkligt sammanträffande.

Jag beställde också tomtehängen i samma stil och samtidigt några äkta amerikanska "christmas stocknings", paketstrumpor, att hänga upp och lägga små julklappar i.

Hoppas ni har en riktigt skön första advent!

Foto Mats Dannfelt

Foto Mats Dannfelt


Foto Thomas Johansson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar