28 november 2012

TOVE ADMAN



När jag letade efter inredning till butiken i hållbara och miljövänliga material så var betong en given kandidat. Betong är ju ett naturmaterial som består av kalksten (cement), sten, grus och vatten. Och en riktigt guru inom betongdesign är Tove Adman. Hon är en känd konstnär och formgivare som bor på Gotland i Östergarn. I en gammal bensinmack, som hon gjort om till den häftigaste bostad man kan tänka sig, har hon sin verkstad i den gamla smörjhallen. Jag föll verkligen för hennes alster och mest av allt kanske hennes betongljustake som började tillverkas redan 1994. Den är numera en riktig designklassiker och jag kan inte få nog av att titta på den. Den passar in i alla stilar och gör sig bra både ensam och i par.

Men egentligen är jag nog lika tokig i alla hennes saker. Det lilla barockskrinet, den lite mer ruffa stora fyrkantiga asken med lock och så har jag bestämt mig för att ta hem hennes snygga kontorstillbehör. Hur mycket inte-så-värst-hållbara-plastsaker har vi inte på våra skrivbord egentligen? Nej mer betong till folket!

I dag försöker jag beta av en väldigt lång att-göra-lista. Det går långsamt framåt och kanske att jag hinner börja adventsstäda lite också framåt kvällen. Men först ska jag gå ut till maken som som sitter på kontoret i dag och se om han vill sällskapa mig med lite fika. Vad kommer egentligen det ordet ifrån? Någon som vet?




Bild från Tove Adman

Bild från Tove Adman




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar